Den galne norrmannen som alla borde se

Som de flesta andra följer jag på något sätt rättegången mot Anders Breivik i Oslo och jag har tankar som jag känner måste uttryckas även om jag varken är expertjournalist eller sakkunnig i frågor om psykologi. Så, here goes:

Många tycker att vi inte borde uppmärksamma Breivik eller rättegången mot honom eftersom det är det han vill. Jag tror tvärt om att inget är så viktigt som att rättegången hålls inför öppna dörrar och att alla får se vilken fullständig galning Breivik är. Det är möjligt att man på det här sättet skapar någon form av kult runt honom och att andra sjuka och vilsna människor ser honom som en martyr, men i det avseendet är det nog redan kört, om ni ursäktar mitt grova språk.

Tidigare har jag bara läst om den här sortens människor, att se och höra en person som verkligen tror på sin egen sjuka fantasivärld är både unikt och skrämmande. Jag tror inte vi vinner något på att inte lyssna på honom, gömma undan honom bakom stängda dörrar och låta hans utsagor bli fruktansvärda legender.

Dels för att Norge, som har fått så mycket beröm för hur man skött hela efterspelet av terrorattacken den 22 juli behöver det här. Människorna behöver se honom le sitt sjuka leende och höra honom säga de horribla sakerna han säger för att nationen ska kunna gå vidare.  Inga tvivel om vad som skulle kunnat hända och om hur han tänkte kommer kvarstå. När allt är klart och såren rivits upp på nytt kan läkeprocessen börja på allvar.

Och dels för rättssäkerheten, om ett land kan ge en så hatad person som Breivik en öppen rättegång borde det sända ett ännu starkare budskap om att Norge är ett land där rättvisa och förnuft råder.

Så nej, jag tycker inte att vi ska ”spara pengar” eller ”låta naturen ha sin gång” genom att till exempel sätt honom i ett vanligt fängelse och låta medfångarna gå lös på honom. För så fungerar inte ett modernt samhälle idag.

Eva Axbrink, ”kulturmarxist”

 

About evaaxbrink

Sambo, hundägare, feminist, västgöte och inflyttad skåning med ambitioner inom folkbildning och kommunikation.

Kommentera

