Om ankdammen Twitter, PK, @sweden och Sonja Abrahamsson

Jag kan inte hålla mig. Fan va Twitter är litet och skrumpet ibland. Missförstå mig rätt. Jag är för politisk korrekthet. All the way. Det är liksom grunden för allas likabehandlig i samhället och så vidare. Men att var så jäkla rädd för att stöta sig med allt och alla att man inte ser skillnad på Björn Söder och Sonja Abrahamsson då har det banne mig gått för långt. Då är man nog inte säker på var man själv står.

Jag skrev på Twitter innan uppståndelsen kring ”judetweetsen” damp ner att jag tyckte att det var en bra ”swede” den här veckan. Och det backar jag inte på. Jag vet ingenting om Abrahamsson. Såg bara en del ganska utspejsade tweets och tänkte att va skönt att @sweden tar in någon som verkligen vågar vara sig själv och får folk att sätta latten i fel strupe. Jag tyckte inte allt hon skrev var roligt men många saker var det.

Det händer otrevliga saker just nu runt omkring oss i Europa och här hemma i Sverige. Nynazister som misshandlar politiska motståndare i direktsänd TV, Breivik, Mangs, islamofobin som sprider sig, SD i riksdagen och främlingsfientliga brunsvarta vindar som sveper in från alla håll. Men trots allt detta får vi inte bli kategoriska och kasta oss på alla som råkar ställa en kanske klumpig men i grund och botten välmenande och undrande fråga.För det är det om enligt mig skapar de riktiga problemen. Vi och dom tänket och att vi är så snabba att peta in folk i kategorier.

Och det här med att hålla på att ifrågasätta Sonjas kompetens och hon borde ha tänkte på ditten, datten och hur man s k a uppföra sig på Twitter. Blev det jobbigt nu twittereliten? Var det någon som bröt lite mot reglerna? Usch och fy. Skampåle och stupstock.

Ibland är ankdammen allt bra liten hör ni, lyft blicken bara lite.

 

 

About evaaxbrink

Sambo, hundägare, feminist, västgöte och inflyttad skåning med ambitioner inom folkbildning och kommunikation.

3 responses to “Om ankdammen Twitter, PK, @sweden och Sonja Abrahamsson”

  1. Peter Karlberg (@peterkarlberg) says :

    Fast när det kommenteras i Colbert Report kan man kanske säga att det hamnat lite utanför ankdammen.

  2. mymlan says :

    Det är så mycket enklare att ge sig på Sonja än att ta diskussionen med de verkliga bovarna…

Kommentera

