Regnbågskärlek med förhinder.

Jag är född och uppväxt i en liten kommun i södra Västergötland. Marks kommun heter den. Jag älskar att komma hem till min hembygd, släkt och vänner. Tyvärr verkar det som om alla inte är lika välkomna i byarna där jag och mina vänner växte upp.

För en tid sedan blev ett par killar som bor i kommunen utsatta för förföljelser och skadegörelse av egendom. De blev prejade av en bil när de var ute och körde, deras bil blev repad och skällsord ristades in i lacken.

Läs artikel i Borås Tidning här.

Efter att detta blivit uppmärksammat i media togs initiativet till en regnbågsmanifestation. Flera hundra människor samlades på torget och stod upp för allas rätt att älska den en vill. Ett mycket fint initiativ. Det kändes härligt att Marks kommun visade sig från sin bästa sida.

Läs artikel i lokaltidningen här.

Nu, en vecka senare har en av killarna grovt misshandlad och kränkt när han var ute på kvällspromenad. Flera personer hoppade på honom, misshandlade honom och skrek kränkningar.

Läs artikel i lokaltidningen här.

Tillbaka på ruta ett. Vad är det för rädda, hatfulla, ensamma människor som är så missunnsamma mot en medmänniska?

Jag känner inte det här paret personligen men jag har varit på samma fester som den yngre av killarna. Vi har gemensamma bekanta och jag har jobbat ihop med hans syster.

Det är den fina delen med att komma från en liten ort. Det finns oftast beröringspunkter och en kan relatera till varandra.

Det inte så fina är att människor som väljer att leva utanför normen kan få det väldigt tufft. Jag själv är en CIS kvinna, vit, välutbildad och från ett medelklasshem. I och med detta avnjuter jag privilegier som jag inte gjort något särskilt för att förtjäna. Och därför är det min förbannade skyldighet att åtminstone säga ifrån när sådan här SKIT drabbar mina medmänniskor som bara vill leva ett liv som alla andra och visa sin kärlek till varandra.

Jag skriver det här blogginlägget för att visa att jag tar ställning för allas rätt att älska vem de vill. Och för att uppmärksamma alla som läser detta på att hatbrott är något som sker överallt. I min lilla tråkiga, till synes lugna hemort och säkert i din också.

Många av mina vänner och bekanta älskar någon av samma kön och det här är mitt sätt att försäkra dem om att jag alltid kommer stå på deras sida.

All kärlek till paret i Mark och till dem som engagerar sig i deras sak där hemma och på andra ställen.

❤️💛💚💙💜❤️💛💚💙💜❤️💛💚💙💜❤️💛💚💙💜❤️💛💚💙💜❤️

#blogg100

About evaaxbrink

Sambo, hundägare, feminist, västgöte och inflyttad skåning med ambitioner inom folkbildning och kommunikation.

Kommentera

