Jag kan inte hålla mig. Varning för inlägg om vikt, mat och träning.

Världen behöver inte en till åsiktsblogg om vikt, träning, mat, dieter osv. osv. Ändå tänker jag göra ett sådant inlägg.
För min egen skull. Tror jag, eller borde jag bara vara tyst?

Ah well. Here goes…

Jag älskar mat. Älskar att laga den, äta den, prata om den och längta efter den. Dessutom är jag lat och gillar inte att sporta. Detta resulterade i att jag nådde en stadig matchvikt av 83 kilo i början av juni 2013. Jag är 161 cm lång.

Vi äger ingen badrumsvåg men jag insåg i våras att det var dags att hitta på något eller köpa en helt ny garderob. Så jag väntade, och väntade lite till. Jag väntade tills motivationen infann sig. Då laddade jag ner en matdagboksapp som hjälper en att hålla koll på massor av olika saker. Från underhudsfett till andel kolhydrater per dag och midjemått. Själv använder jag bara några av funktionerna. Som sagt är jag ivrig motståndare till alla typer av dieter och ivrig anhängare av ”ät mindre än du gör av med” filosofin. Det är ungefär så mycket jag orkar sätta mig in i det hela. Specialdieter, super foods, energibars, träningspass med avancerad koreografi (typ zumba) och tidningar av typen iForm går fetbort.

Motionsmässigt har jag helt enkelt börjat bruka allvar med hundpromenaderna. Målet har varit mellan 3 och 5 km varje dag. Borde gå per automatik eftersom jag har hund, men glöm inte. Lat. Jag har använt en sådan där träningsapp som visar hur långt en går och hur många kalorier en gör av med.

Jag har valt det sätt att gå ner i vikt som gjort minst intrång i mitt dagliga liv. Och som jag tror att jag kommer kunna fortsätta med och jag tror är billigast. Hemlagad, ”vanlig” mat (med undantag för några få lightprodukter) promenader (jag har faktiskt sagt upp mitt gymmedlemskap) och en app som kostar ca 30 kr/mån.

Målet är såklart att fasa ut matdagboken och själv ha kontroll över matval, portionsstorlek och regelbundna mattider. Räknar med att vara där till sommaren.

Nu väger jag ca 70 kg. Jag älskar fortfarande mat. Äger fortfarande ingen badrumsvåg. Men nu älskar jag min kropp igen. Det gjorde jag inte i juni 2013.

Alla i min omgivning har varit så snälla mot mig, berömt mig och peppat. Trots att jag nog varit ganska självupptagen och odräglig i perioder. Jag är glad och tacksam för all pepp och snälla ord! ❤️

#blogg100

Taggar:

About evaaxbrink

Sambo, hundägare, feminist, västgöte och inflyttad skåning med ambitioner inom folkbildning och kommunikation.

Kommentera

