Jag ❤️ Folkbildning

Jag har världens finaste jobb. För jag har privilegiet att få jobba med folkbildning. Att ha mitt jobb innebär att de allra flesta som kommer till oss gör det för att de vill. Och en träffar hela tiden fantastiska människor som brinner för det de sysslar med.

Samtidigt är det frustrerande. Om vi hade tillgång till mer resurser hade vi kunnat göra så mycket mer. Men det satsas inte på kultur och mjuka världen i dag. Det är synd. Vi som jobbar inom folkbildningen är bundna av snäva verksamhetsformer, sjunkande bidrag och tajta budgetar.

När en ser hur mycket jobb som läggs ner av föreningar och enskilda eldsjälar önskar en att en själv fick bestämma vad som är god folkbildning och inte tvingades rabbla minst 3 personer som träffas minst tre gånger i minst nio studietimmar. En studietimmar är 45 minuter. Puh. Den där ramsan kan jag i sömnen.

Nu kritiserar jag, men det gör jag för att jag tror att folkbildningen är otroligt viktig för demokratin. Jag tror att vi som jobbar med folkbildning och de som bestämmer måste inse att världens förändras och det som kallas folkbildning med den. Dags för nya verksamhetsformer och för att ta med folkbildningen in i 2010 talet.

På måndag går jag till jobbet igen och skattar mig lycklig för jag får jobba med det bästa som finns. (Vilket inte betyder att jag kommer vara mindre morgontrött för den sakens skull.) 😉

#blogg100

Taggar:

About evaaxbrink

Sambo, hundägare, feminist, västgöte och inflyttad skåning med ambitioner inom folkbildning och kommunikation.

Kommentera

