Promenader.

Idag när jag var ute och gick med hunden funderade jag över promenaden och vad den betyder för mig och för andra.

Att promenera är något vardagligt. Något som de flesta ägnar sig åt regelbundet.

För mig har promenaden på senare tid blivit ett god vana och ett behov. Den är en del i min ”nya livsstil” och jag har börjat älska den. Dock finner jag promenerandet utan hund eller annat sällskap helt meningslöst. Måste jag ta mig någonstans själv cyklar jag.

För mig är det en självklarhet att gå ut med min hund i Hässleholms tätort, när jag vill och var jag vill. Jag har aldrig känt mig hotad eller blivit antastad. Delvis har det säkert att göra med min eviga följeslagare. Cindy är en rottweiler. 40 kg kärlek för det mesta men om någon skulle hota mig tvekar jag inte om att hon skulle försvara mig. Hon är en stor trygghet.

Att jag känner mig trygg är jättebra. Men det betyder verkligen inte att alla kan göra det. Igår var det internationella kvinnodagen.

Manifestationer hölls på många platser i Sverige. Bland annat hölls en ”ta natten tillbaka”-manifestation i Malmö. Det var efter den manifestationen som nazister överföll och misshandlade en grupp feminister på hemväg.

På hemväg från en fredlig manifestation som syftar till att alla ska kunna känna sig trygga på våra gator.

Kan det bli tydligare att alla inte är trygga? Att vi är långt ifrån ett jämställt samhälle i Sverige. Att vi behöver stå tillsammans mot de grupper och individer i samhället som inte kan låta sina medmänniskor röra sig fritt i det offentliga rummet.

#blogg100

About evaaxbrink

Sambo, hundägare, feminist, västgöte och inflyttad skåning med ambitioner inom folkbildning och kommunikation.

Kommentera

