#evarider.

Då var första ridlektionen på många år avklarad. Så härligt.

Jag fick återigen förtroendet att rida instruktören Vivicas Littla Rán. En mycket trevlig men inte helt lättriden häst som inte går med i ordinarie verksamhet.

Redan nu vet jag vad mitt mål med kursen kommer vara.
Att arbeta med mina hjälper för att få dem mindre, diskretare men ändå tydliga. Littla Rán är en häst som svarar fint även på små hjälper och där har jag något att utveckla i min ridning. Jag har ofta ridit hästar med ganska lite ”go” och behov av tydliga hjälper. Nu ska jag lära mig att finlira lite. Bra träning.

Annars har jag ägnat mig åt en timmes yoga på hästryggen. Vivica lägger stor vikt vid avslappnad sits, djup sits och samspel med hästen när hon undervisar.

Det gillar jag som nog aldrig riktigt trivdes med ridskolans hopp och tävlingsinriktade verksamhet. Den mesta tiden när jag red på ridskola var mer eller mindre ångestfylld. Jag hittade aldrig riktigt korrelationen mellan vad vi gjorde på lektionerna och vad jag kunde göra med min egen häst hemma. Konstigt kanske.

Om det funnits ridskolor med islandshästar och inriktning på gångartsträning och ridning för ridningens egen skull; inte på hoppa högst, tävlingar och märken hade jag nog trivts bättre.

Nu sitter jag hemma i soffan med stalldoft i näsan och mörbultade lår och magmuskler. Helnöjd såklart.

Idag blev det ingen bild på Littla Rán. Det får vänta till nästa gång när vi ska rida ut. Här kommer en dock en bild på en av de vackraste hästar jag sett på länge. Underbar färg. Gulbrun med silveranlag. Glömde fråga vad hen hette men så söt. Inte sant?

20140311-200907.jpg

#blogg100 #evarider

About evaaxbrink

Sambo, hundägare, feminist, västgöte och inflyttad skåning med ambitioner inom folkbildning och kommunikation.

Kommentera

